Thursday, May 31, 2012

Matrikulasi JoHoR :)


ASSALAMUALAIKUM para pembaca,~
Semasa cuti skolah nie... saya tidak berjalan kemana-mana kerana kakak kedua saya telah melanjutkan pelajaran ke MATRIKULASI JOHOR. :( tinggalah saya seorg diri  rumah T_T...
abg saya sdg bekerja,manakala kakak kedua saya pun begitu juga.Kerja sambilan sambil mnunggu jawapan hendak ke universiti katanya...Inilah yang terjadi jikalau menjadi anak yang terakhir.... tinggal seorang diri kesepian di rumah..... T_T.... beruntung mempunyai ibu yg sanggup menemani saya drumah *thanks mak ^,^
Oleh sebab yang demikian,maka saya dan keluarga pun berangkat ke Johor pada tanggal 26 Mei..  perjalanan ini dikira sbgai percutian juga bagi saya yang tidak pernah menjejakkan kaki ke negeri "ujung tanah"><..
Kami bertolak tepat jam 2.30 petang dan alhamdulillah,selamat tiba jam 7.30 malam. Perjalanan yang mengambil masa sebanyak 5 jam nie menyebabkan kami duduk di dalam kereta seperti cacing kepanasan... >_< Almaklumlah,negeri paling jauh pernah kami terokai hingga ke pulau pinang paling jauh.... Jikalau ke Kelantan mungkin kami lemas duduk ddalam kereta.... =.='.....
                                                                             
Kami meneruskan perjalanan dengan mencari tujuan utama kami iaitu MATRIKULASI,pontian,JOHOR..
Matrik ini sangat susah untuk dtemui kerana ketiadaan "signboard" ==' d tepi jalan.... Terasa agak sakit hati apabila mendapati kolejnya terletak betul2 di tepi jalan raya.... =='.. "Fikirkan MATRIK ni dalam hutan ke,,jauh dari pekan ke....rupanya tepi highway je =='....Nasib baik kak,kalau tak akak kawan dengan moyet dalam hutan",kata ayah.Kami sekeluarga terus ketawa apabila mendengar bebelan ayah kami."Hotel murah memang susah nak cari,yang mahal bersepah je tepi jalan -.-'....aishhh...".Keluhan ayah membuatkan kami putus asa hendak mencari hotel ... Nasib baik kami menemui hotel yang berpatutan iaitu RM60 satu bilik...kami pun menyewa 2 bilik.Rumah tumpangan tersebut dimilikki oleh orang cina dan terletak betul-betul bersebelahan klinik.Pada mulanya ayah memasuki klinik tersebut kerana memikirkan hotel tersebut terletak di dalamnya...Tindakan ayah menyebabkan kami sekeluarga pecah perut ketawa di dalam kereta.
Walaupun bilik itu amat sederhana,kami bersyukur kerana kami dapat tidur dalam keadaaan yang agak selesa.Selimut yang dsediakan amat kecil menyebabkan saya dan kakak berebut tarik selimut akibat kesejukan "air-cond" yg keterlaluan....
Seawal 6 pagi kami sudah menyiapkan diri...*semangat nak masuk kolej baru ^,^
Tepat jam 8 pagi kami bertolak dan mencari tempat bagi mengisi perut kami.Kami ternampak sebuah warung lalu berhenti untuk mengalas perut.Kebetulan kami duduk satu meja dengan guru di MATRIK kakak saya.Ayah pun bersembang dan menyoal guru tersebut tentang kolej.Selesai menjamah  beberapa keping roti canai dan cawan milo ais,,,kami meneruskan perjalanan.Kami menjadi lebih teruja apabila melihat papan tanda ini:-
                                            


                                           *wuhoooo~alhamdulillah,jmpa jugk akhirnya :)
Dengan hati yang gembira,ayah pun memandu masuk kenderaan ke dalam.Kami disambut baik oleh senior2 di situ.*ramai yang handsome ^^.... Kakak saya dibwa oleh senior untuk mendaftar manakala kami dikehendaki tunggu di dewan.


                                    *da jumpa Matriknya~!

                                       



                                              *papan tanda di atas pintu dewan 
                                      
                                                                    *abg2 dekat sana bagi sbgai cendera mata ^^



Akibat terlampau bosan menunggu,saya dan kakak pertama saya pun pergi mencari kakak kedua saya yang sedang mendaftar.Wow,,pelajar yang hadir bagaikan sardin.. Ada yang hadir dari negeri sembilan,Kedah,Pulau pinang,dan tidak lupa juga di semenanjung Malaysia,Sabah dan Sarawak.Selesai mendaftar,kami dikehendaki masuk ke dalam dewan untuk mendengar taklimat.



                                                  *sempat meninjau kawasan sekolah ^^ 


                     

                                *gambar sebelum org ramai membanjiri dewan 



Selesai mendengar taklimat,tibalah masa untuk melihat asrama... kediaman asrama puteri terletak berhadapan dengan asrama putera    



 *see?papan tanda pun tulis kolej kediaman lelaki -.-' 


Selesai berhempas pulas mengangkat barang ke tingkat dua.... ayah dan emak pun sempat bergambar dengan kakak sebelum meninggalkan dia Matrik.


                   

                               *ayah tak ready,kak atikah dengan mak ceria :))
Kami pun pulang dalam keadaan yang gembira,sedih,dan penat... Saya berharap agar kakak saya gembira di sana di  samping senang mencari rakan baru.... 
----------------------->ITU SAHAJA post kali ini..assalamualaikum <-----------------------






No comments: